BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 22, 2010

BENTUK-BENTUK UJIAN BERTULIS

Kemp J.E at al. (1998) menjelaskan bahawa ujian bertulis boleh dibagahikan kepada dua kategori mengikut bentuk soalan iaitu soalan objektif dan soalan subjektif

SOALAN OBJEKTIF
-Memerlukan pelajar mengenalpasti dan memilih satu daripada 2 atau lebih jawapan yg diberikan.
-Pelajar tidak perlu menulis jawapan.Pelajar hanya perlu menanda sahaja jawapan yang dianggap betul.
-Tiga jenis ujian dalam kategori soalan objektif adalah seperti soalan aneka jawapan, soalan betul/salah dan soalan padanan.

i)Soalan aneka jawapan
-terbahagi kpd 2 bahagian iaitu pokok soalan atau stem dan pilihan jawapan.
-jawapan pula terbahagi kpd 2 iaitu kunci (jawapan yang betul) dan pendaya @ distraktor(jawapan yang salah)

ii)Soalan betul/salah
-merupakan satu penyataan.
-Pelajar perlu menentukan sama ada penyataan itu betul atau salah.
-Soalan jenis ini mudah dibina dan diperiksa, tetapi kelemahannya adalah ujian ini lebih memberatkan daya kenal daripada daya ingatan pelajar.
-kecenderungan pelajar untuk meneka adalah lebih tinggi.

iii)Pemadanan
-Merupakan satu bentuk ujian aneka pilihan yang memerlukan pelajar mengenalpasti perkaitan antara senarai dalam satu kolum denga satu lg senarai dalam kolum yang lain.
-Sesuai utk menguji keupayaan pelajar memadankan item yang berkaitan.


SOALAN SUBJEKTIF
-Boelh dibina dlm beberapa cara iaitu drpd yang memerlukan satu perkataan sebagai jawapan atau sebuah esei yang memerlukan beberapa helai kertas jawapan.
-boleh dibahagikan kpd 3 jenis:

i) Soalan jawapan ringkas
-Pelajar hanya perlu menjawab menggunakan satu atau beberapa patah perkataan @ dgn menggunakan 1 ayat ringaks utk menyempurnakan penyataan atau persoalan yg tidak lengkap.

ii) Soalan esei
-Sesuai utk menilai tahap kognitif tinggi pelajar.
-Melalui soalan esei pelajar dpt melahirkan fikiran @ mempertahankan pendapat.
-Soalan esei juga lebih menumpukan kepada kebolehan pelajar utk menghasilkan, menyatupadukan dan menjelaskan idea.

iii)Soalan penyelesaian masalah
-Soalan seperti ini mudah dibina tetapi suakr utk diperiksa.
-Soalan ini dpt menilai tahap kognitif yang tinggi


MENENTUKAN KEBERKESANAN UJIAN

1.Kebolehpercayaan
-Kebolehpercayaan membawa maksud bahawa ujian yang dibina itu dapat mengukur dengan tepat dan tekal apa yg hendak diuji.
-Ujian yg mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi mempunyai keepatan, ketekalan dan kestabilan utk mengukur prestasi seseorg pelajar.
-Guru boleh menentukan kebolehpercayaan sesuatu ujian dengan memberi ujian yang sama kpd kumpulan pelajar yg sama sebanyak 2 kali.
-Jarak antara ujian boleh dilakukan antara 1 hingga 2 mggu.
-Setelah ujian kedua dilakukan guru bolehlah membandingkan markah yang diperoleh oleh setiap pelajar di dalam kedua-dua ujian.
-Sekiranya hanya berlaku perbezaan yang kecil, maka ujian itu mempunyai kebolehpercayaan yg tinggi

2.Kesahan
-Kesahan membawa maksud bahawa sesuatu ujian itu benar-benar menguji perkara yang hendak diuji.
-Soalan-soalan yg disediakan adalah sesuai dengan kemahiran dan tahap yg diharapkan pelajar mencapainya.
-Ujian yg dibina oleh guru untuk kegunaan di bilik darjah boleh ditentukan kesahan kandungan ujian itu dgn menggunakan peratus.
-Lebih tinggi peratus persetujuan yg dicapai, lebih tinggi kesahan ujian tersebut.

3.Keadilan
-Keadilan bermaksud pelajar yg mengambil ujian merasakan bahawa ujian itu dikendalikan secara adil dan tidak menimbulkan rungutan pelajar
-Keadlian juga boleh dikaitkan dengan aras dan pengagihan kesukaran ujian.

4.Kelicinan
-Sesuatu ujian hendaklah dijalankan secara baik dan tidak terganggu.
-Ujian hendaklah diadakan ditempat dan keadaan yang sesuai.
-Kesilapan seperti salah ejaan, salah angka dan kesalahan teknikal tidakl sepatutnya berlaku.

TEKNIK PEMBINAAN SOALAN OBJEKTIF
1.Penulisan pokok soalan.
2.Hanya satu jawapan yang betul.
3.Menggunakan bahasa yang mudah.
4.Soalan perlulah tepat dan dikemas kini.
5.Pilihan jawapan hendaklah tidak bertentangan antara satu sama lain.
6.Setiap pilihan jawapan perlu mempunyai hubungan dengan soalan pokok.
7.Elakkan menggunakan tatabahasa yang salah.


STRATEGI PENYOALAN
1.Soalan Tahap Rendah
-Bertujuan untuk mengetahui pengetahuan sedia ada pelajar, iaitu pengetahuan yang mereka telah ketahui.
-Mengingatkan pelajar kepada maklumat penting yang perlu mereka ketahui.

2.Soalan Tahap Tinggi
-Dalam hierarki Taksonomi Bloom, soalan tahap tinggi ini ialah pada peringkat pemahaman, penggunaan, analisis, sisntesis dan penilaian.
-Soalan tersebut memerlukan pelajar menghubungkan idea-idea dan memperluaskan pemikiran mereka dan tidak hanya mengingat semula apa yang telah diketahui.

3.Soalan Konvergen
-Hanya memerlukan satu jawapan yang betul.
-Bertujuan untuk memastikan fakta yang telah diajar.
-Biasanya merupakan soalan tahap rendah.

4. Soalan Divergen
-Satu atau lebih jawapan yang betul boleh diterima untuk menjawab soalan divergen.
-Digunakan untuk meningkatkan penglibatan pelajar.

TUJUAN MENYOAL
1.Mengetahui pengetahuan pelajar
2.Menarik perhatian pelajar
3.Mengawal disiplin pelajar
4.Interaksi antara guru dan pelajar
5.Menggalakkan perbincangan
6.Meninjau keberkesanan pengajaran guru
7.Aktiviti pengukuhan

1 comments:

Apeng Slowcuber said...

mohon ambil maklumat...:-)